Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN nr 1/2014
Od redakcji – O wkraczaniu w sferę publiczną, czyli jak powstawało czasopismo „Parezja.Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”
Oddajemy do rąk Czytelników pierwszy numer półrocznika „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”. Parezję1 rozumiemy za Michelem Foucaultem jako wolną, otwartą,szczerą i jasną wypowiedź stanowiącą formę obywatelskiego obowiązku mówienia prawdy, wynikającego z przekonania mówcy o takiej konieczności, nawet w sytuacji, gdy jest ona dla słuchaczy niewygodna. Pismo pojawia się w momencie, gdy przez Polskę „przetacza się” dyskusja dotycząca kondycji uniwersytetu, a szczególnie sytuacji humanistyki. Ukazuje ona szerokie spektrum problemów odnoszących się do funkcjonowania nauki, jej podziałów, jakości i organizacji kształcenia, sytuacji naukowo-zawodowej pracowników uniwersytetów i szkół wyższych. Większość polskich uniwersytetów boryka się z problemami fi nansowymi, które wymuszają podejmowanie szeregu kroków pozornie uzdrawiających tę trudną sytuację, na przykład zmniejszenie liczby etatów, zwiększenie puli wymagań wobec pracowników naukowo-dydaktycznych, wprowadzanie systemu kontroli. Uniwersytety zaczynają funkcjonować jak korporacje nastawione na zysk (choć obecnie dla wielu tym zyskiem jest przetrwanie w przestrzeni społecznej, niedopuszczenie do likwidacji), stają się coraz mniej atrakcyjnym miejscem pracy dla ludzi kreatywnych, niezależnych.
Od Redakcji
Alicja Korzeniecka-Bondar
O wkraczaniu w sferę publiczną, czyli jak powstawało czasopismo
„Parezja. Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” PDF
Studia i eseje
Maksymilian Chutorański
Między intelektualistą konkretnym a parezją. Pytanie o nauczyciela w perspektywie teoretycznej Michela Foucaulta PDF
Jacek Moroz
Czy relatywista może być parezjastą? PDF
Radosław Nawrocki
Spory wokół sprawiedliwości w edukacji. Wybrane wątki PDF
Artur Szutta, Robert Kryński
Co z tą filozofią? Słów kilka na temat pewnej inicjatywy PDF
Na nasze zaproszenie
Nie każdy musi być parezjastą… Bogusław Śliwerski w rozmowie z Ewą Bochno i Maksymilianem Chutorańskim PDF
Z warsztatu badawczego
Aneta Makowska
W poszukiwaniu potencjału zmiany szkoły. O typie biograficznym zboczeńca PDF
Ewa Kępa
Autoetnografia nie wzięła się znikąd – rozważania o ciągłości i zmianie PDF
Studium recenzyjne
Oskar Szwabowski
Mała wywrotowa polityka PDF
Z życia naukowego młodych pedagogów
Bożena Tołwińska
XX-lecie Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk PDF
Katarzyna Szorc
XXVII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów: Między sferą publiczną a sferą prywatną, Wrocław – Wojanów, 23-28.09.2013 PDF
Ewa Bochno
Mając na uwadze dobro dziecka… O piątym (i nie tylko) Kabarecie Beche-co? Letniej Szkoły Młodych Pedagogów PDF
Pod pręgierzem śmiechu
Przemysław Paweł Grzybowski
Pisać każdy może… publikować już nie każdy PDF